Od stycznia 2013 roku w SP Nr 1 realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Nauka przez dialog - Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas 1-3 szkół podstawowych w Gminie Miejskiej Mielec".
Zajęcia w ramach projektu odbywają się w czterech grupach tematycznych. Są to:
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w przyswajaniu podstawowej wiedzy takiej jak czytanie, pisanie, umiejętności matematyczne,
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno- przyrodniczych,
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy.
Uczniowie na zajęciach rozwijających zainteresowania ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno- przyrodniczych rozwijają swoje talenty i samodzielne wnioskowanie poprzez zastosowanie metod aktywnych. Podczas realizowania zajęć wykorzystywane są różnorodne środki dydaktyczne, które przede wszystkim służą do rozwijania zdolności poznawczych i pobudzania do samodzielnego logicznego myślenia.
W ramach zajęć dla dzieci z trudnościami w przyswajaniu podstawowej wiedzy usprawnia się technikę czytania i pisania, sprawność manualną, grafomotoryczną oraz analizę wzrokowo- słuchową. Uczniowie uczestniczą w grach i zabawach dydaktycznych mających na celu niwelowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Podczas zajęć logopedycznych dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, fonetyczne, kształtujące słuch fonematyczny i wspierające motorykę narządów artykulacyjnych.
Celem zajęć gimnastyki korekcyjnej jest niwelowanie wad postawy. U dzieci wyrabiany jest nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała poprzez ćwiczenia, odpowiednie pogadanki oraz zabawy korekcyjne.
Realizacja projektu oparta jest na zasadzie równości płci, wzajemnej akceptacji i indywidualizacji.